perjantai 9. marraskuuta 2012

MINÄ

synnyin Helsingin kätilöopiston sairaalassa 9. marraskuuta 1994 ja kasvoin kouluikäiseksi asti itähelsinkiläisillä pihoilla. Perhe tosin kasvoi paljon nopeammin, joten 9-vuotiaana karavaani kulki Espoon puolelle. Musta tuli klassikkokirjanörtti ja tyttö, jota rinnakkaisluokkalaiset kutsuivat Hiireksi ja joka iltaisin roudasi lähikaupasta tuttelia pienimmille ja Saarioisen makaronilaatikkoa vähän isommille sisaruksille.
Monen muuton ja mutkan jälkeen äiti päätyi mielenterveyskuntoutukseen ja minä pitämään pikkusiskon kädestä kiinni vastaanottokeskuksen pihalla. (Luojalle kiitos sosiaaliturvasta!) Mukavan laitosvuoden jälkeen alkoi mun elämäni sellaisena kuin useimmat sen parhaiten tuntevat, kun muutin 200 kilometrin päähän kasvuympäristöstäni (ja mikä pahempaa, kahdeksan kilometrin päähän kirjastosta!!). 
Nyt kirja on vaihtunut läppäriin, ja se edessäni istun mun yksiössä, joka on ollut mun koti jo vuoden ajan kunnassa, johon olen reilun neljän vuoden aikana kasvattanut erityisen tärkeän tunnesiteen. Ylempänä kuvaillut asiat tuntuu mulle etäisiltä, enkä ole kokonaisuudessaan kertonut niitä kuin kouralliselle henkilöitä. Aluksi en halunnut, sitten en osannut ja myöhemmin ei vain ole tullut tilaisuutta. Mä oon nykyisin taustojeni kanssa ihan sinut, joten tuntuu hyvältä vihdoinkin aukaista suunsa, vaikka paljon jäikin edelleen kertomatta. 
Tänään mä täytän 18 vuotta. Tänään musta tulee huostaanotetun sijaan melkein normaali täysivaltainen oikeussubjekti. Tänään mä olen hymyillyt koko päivän ja ollut onnellinen - onnellinen mun elämästä ja siihen kuuluvista ihanista ihmisistä. Ja tänään lähden tanssimaan muutaman sellaisen ihanan kanssa, hurjaa!

(Tulipa imelähkö postaus, mut menköön tän kerran!)

19 kommenttia:

  1. onnea sulle! tää teksti oli jotenkin ihan sika koskettava :-/

    VastaaPoista
  2. PALJON ONNEA!! ja täytyy sanoo, että mustakin tää oli jotenkin tosi koskettava postaus :)

    VastaaPoista
  3. OOT IHANA JA ONNEE JA OOT IHANA D---:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jos oot pahvis niin tunne on kyllä molemminpuoleinen!! :--D

      t. stalkkeri

      Poista
  4. Tää oli koskettava postaus, kyyneleethän tässä silmiin tuli. Onnea sulle ja pidähän hauskaa! :)

    VastaaPoista
  5. oot ihana, ihana postaus, SUPERIHANAA SYNTTÄRIÄ!! :-----)

    VastaaPoista
  6. Sait tällä tekstilläsi kyyneleet nousemaan pian valmistuvan sosionomin silmiin. Mahtavaa, että uskallat kertoa taustastasi ja vielä hienompaa on ehkä se, että et ole antanut taustasi määritellä sinua liiaksi. Vaikutat vahvalta tytöltä ja esimerkilläsi osoitat ainakin mulle, että olen valmistumassa juuri oikeaan ammattiin. Onnea syntymäpäivän johdosta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä voin kyllä kiittää aika paljosta hyviä sosionomeja (ja muita sosiaalialan ihmisiä) ja haluaisin itsekin tulla sellaiseksi! Ja joo, olen ajatellut että koska en ole voinut omiin taustoihini vaikuttaa, niin on parempi kääntää ne lähinnä vahvuudeksi :-)

      Ja kiitos paljon!

      Poista
  7. Ihana ihana ihana ;_________;

    VastaaPoista
  8. Paljon onnea syntymäpäivänäsi! Muistetaan kaikki nauttia elämän pienistäkin iloista!

    VastaaPoista
  9. olet ihana ja kaunis Julia !! sinä jos joku oot todellakin ansainnut onnellisuuden, oot todellinen selviytyjä :) Iso halaus ja myöhästyneeet synttärionnittelut sulle täältä Kotkasta !! <3 <3 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Josefiina, säkin oot ihana!!! <3 (--:

      Poista
  10. Ihanat myöhästyneet synttärit ja kaikkea muuta ihanaa jatkuvalla syötöllä tästä eteenpäin sinulle toivotan!

    VastaaPoista
  11. Kiitos kovasti kaikille!
    Ja ei nyt mun takia tartte vetistellä :D

    VastaaPoista
  12. oot upee ihminen, wou

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No pakko myöntää että viihdyn kyllä hirveesti omissa nahoissani :D Kiitos!

      Poista
  13. Oot kyllä rohkea kun kerrot noin rankkoja asioita blogisssa, ja ihana että oot pärjänny ja oot niin onnellinen! Kaikkea hyvää sinulle :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon, samoin sinne! :) Eikä noi kerrotut asiat nyt kovin rankkoja mun mielestä ollut!

      Poista