lauantai 15. syyskuuta 2012

punasen värin säilyttämisestä

Heippa pitkästä aikaa! Postausväli on venähtäny vähän turhan pitkäks ja tuntuu että tasokin on tippunu ku lehmän häntä, mut vetoon yhä kirjotuksiin. Kun istuu kirjastossa joka arki-ilta, ei energiaa jää kauheesti muuhun. Kämppäki on tällä hetkellä kokonaisvaltasessa kaaostilassa, heh. Tuntuu että piilostressaan vähän turhan paljon, äääääää. Onneks parin viikon jälkeen kaikki on jo onnellisesti ohi!

Mut niin, kun ei noita kuvia oo tullut napsittua, niin ajattelin tehä vähän erilaisen postauksen vaihteeks! Aika moni kaveri ja tuttu on kyselly multa, miten saan pidettyä mun tukan näinkin punasena, kun juurikasvu kuitenkin kielii siitä, ettei näitä oo vähään aikaan värjäilty. Mä oon oikeesti maailman laiskin värjääjä, joten oon ottanu käyttöön monia pikku jippoja, joilla yritän säästellä hiusväriä viimeseen asti. Moni vinkeistä on varmaan jo entuudestaan tuttuja, mutta aattelin tulla jakamaan ne tännekin!

Mun tukka on värjätty pelkällä suoravärillä (Stargazerin Golden Flame) blondin päälle vähän vajaa kaks kuukautta sitten. Niksejä voinee soveltaa muihinkin väreihin, mutta mulla ei oo kokemusta muusta kuin tästä. 

Värjätessä
- Kannattaa valita sellainen hiusväri, jota kestää katsella vähän haalistuneempanakin (ellei halua olla iskemässä suoraväriä tukkaan joka pesukerralla). Sen takia itse valitsin vähän oranssiin taittavan värin, koska se näyttää mun päässä kivemmalta kuin kylmänpunanen. 

 Hiustenpesu
- Hiustenpesulla on ratkaisevin osuus värin säilymisen kannalta, joten väliä kannattaa yrittää harventaa. Ite pesin reuhkan ennen joka toinen päivä, mutta nykysin pesen neljän-viiden päivän välein. Kuivashampoo on ihan ässä!

- Shampoota ei kannata jättää muhimaan kovinkaan pitkäks aikaa - nykysin vaan vaahdotan sen tukkaan ja huuhtelen pois. Väriä suojaavaa shampoota on ihan hyvä käyttää, tai ainakin jättää väliin hilse- ja syväpuhdistavat shampoot. Ennen pesin joka kerta syväpuhdistavalla ja jätin sen vaikuttamaan naaman- ja hampaidenpesun ajaks. Ei ihme että ruskeakin väri lähti latkimaan aika äkkiä :D

- Pesen hiukset aina viileällä, tai vähintäänkin haalealla, vedellä. Kylmä vesi sulkee hiussuomut, jolloin väriä pääsee vähemmän karkuun! Kuulostaa aika turhalta, mutta mun mielestä punasta valuu viemäriin selkeesti vähemmän kuin lämpimällä pestessä. :D

Hiusten suojaus
 - Auringonpaisteessa hiukset kannattaa suojata vaikka huivilla tai hatulla. Ruotsissa paistoi aurinko melkein koko viikon, joten kuljin aika tunnollisesti hattu päässä. Mutta eipähän tukka haalistunu, hah! Myös saunassa kääräsen yleensä pyyhkeen päähän suojaksi lämmöltä.

- Jokapäivänen hiustenpesu ja lämpökäsittely ei tee hyvää paitsi värille, myöskään tukan kunnolle. Vaihtoehtona nille voi vääntää vaikka erilaisia lettikampauksia, nutturoita tai huivi/panta/hiuskoristeviritelmiä! Mä oon aika tumpelo oman tukan letittämisessä (ja tukan kanssa muutenkin), mutta sukkakiharoista oon tykänny paljon! En myöskään käytä suoristusrautaa koskaan koko hiuksiin, korkeintaan etutukkaan, ja silloinkin suihkin suojaussprayta vähän enemmänkin kuin on tarpeen.
 Haha, eipä mulla näköjään sen kummempia niksejä ollutkaan, mutta kaikki on käytännössä hyväksi havaittuja! Mitä muuten ees tykkäätte täntyylisistä postauksista?

Ja hiuksista puheenollen, mun pitäis kyllä viimeinkin tehdä jotain tolle juurikasvulle eikä pienonen saksiminenkaan olis pahitteeksi! Lyhyempää haluaisin ainakin (en oo koskaan ees tykännyt pitkästä tukasta ittelläni?!) ja jotain otsiksentynkää ja ehkä punertavaa vaaleanruskeeta.... Ehkä se ois taas kampaajan aika!

17 kommenttia:

  1. sun hiukset on vaan nii ihanat :-----)

    VastaaPoista
  2. kiva postaus ! :) itsellä oli punaiset hiukset ainakin vuoden, mutta nyt oon onnistunut jo luopumaan niistä. rakastin kyllä punasia hiuksia, mutta kuten tässä sunkin postauksessa huomaa, niin niissä on ihan järettömästi hommaa ! Hiukset meni niin huonoon kuntoon aina värjätessä, että hiusten kasvattaminen ei vain onnistunut ! :( Mutta tosi ihanan väriset hiukset sulla, tykkään :)

    VastaaPoista
  3. colormask. niin noita muita ei ees tarvi. värihoitoaine :D

    VastaaPoista
  4. tulee niiiiiiiiiiiiiiiiin ikävä punasia hiuksia kun kattoo näitä sun kuvia..... :D

    VastaaPoista
  5. aaaah sun hiukset on ihan täydelliset!
    mäkin yritän aina suojella tätä oranssia kaikin keinoin mutta oon kyllä tosi laiska värjäämään. colormaskitkin jää sen takii käyttämättä kun niidenkin kanssa pitäis olla suojahanskat ja varoa ettei värjää suihkun kaakeleita oranssiks! :-D mutta onneks tykkään tästä semipaljon haalistuneenakin.

    VastaaPoista
  6. EMMA: Ooo voi kiitos! Näkisit tän juurikasvun :D

    niina: Kiitos paljon! :) Punaset hiukset on kyllä älyttömän kivat, mutta tosiaan kaipaan jo sitä normaalia hiustenpesua... :D (Ja mä oon vielä hiustenpuunauksessa siitä laiskimmasta päästä!) Ja mulla on kanssa irtoillut hirveästi hiuksia, en sitten tiedä johtuuko vaalennuksesta vai hoidosta vai punasesta väristä?

    julia: Niin, no kun mä en viiti ostaa sellasta, kun en tiedä että aionko värjätä enää uudestaan punaiseks :D Tosin oon mä jäljellä olevaa suoraväriä kerran vähän lisännyt hiustenpesun yhteydessä, mutta unohdin näköjään listata sen tonne!

    jenny: Tiiän tunteen! Hassua et vaikka elämä punasen tukan kanssa onkin hankalaa niin toisaalta ei tahtois olla ilman :D

    pauliina k: Haha kiitos! :D Jes, en oo siis ainoo laiska värjääjä! Mä kyllä lisäsin tota suoraväriä ihan reteesti paljain käsin, eikä mun kylppärin muovimattoon onneksi oikein tartu noi värit :) Ja joo, munkin mielestä oma tukka näyttää ihan kivalta haalistuneempanakin!

    VastaaPoista
  7. Nojoo, vaikket viitti nii se o silti hyvä ja sitä huitasee päähä pari kertaa/kerra vikos nii säilyy väri ihmeen hyvi :-D J se ei vahingoita hiuksia, eli ei siis ole "väri" vaan suojaa ja antaa hiuksille sitä väriä tkasi. Suosittelen. Ja maksaa jotai 10e purkki :-)

    VastaaPoista
  8. katoin sillee wtf tota yhtä kuvaa, jossa siulla on tommone primarkin union flag -lippupaita! Miulla on samanlainen enkä ois ihan heti arvannu törmääväni tollaseen jonkun suomalaisen bloggaajan kuvassa vaikka en varmasti ainut tollasen paidan suomalainen omistaja olekaan :DD Ihan fiksun kuulosia hiustenhoitovinkkejä btw! :)

    VastaaPoista
  9. julia: jep, uskon!! :) Pitää ostaa tollanen sitten, jos näyttää uhkaavasti siltä että mun tuleva hiusväri (mikä se sitten onkaan) alkaa osottaa haalistumisen merkkejä :D

    essi: Haha, aika hassu sattuma! :D Joo, Iidan porukat toi Briteistä tuliaisina mulle, Iidalle ja Iidan siskolle tollaset samispaidat, joten näin ollen meitä on sitten ainakin neljä! (--:

    VastaaPoista
  10. oot tajuttoman kaunis oikeesti ! kateeks käy :) asutko sä yksin ? ja kirjottaako iida enää tässä blogissa ollenkaan ? :o hyvää syksyy sulle !

    VastaaPoista
  11. Anonyymi: Haha, kiitos! Piristävää kuulla :) Ja joo, oon asunut yksin nyt vuoden ajan! Iida on kyllä mukana, mutta meillä on molemmilla vielä tän kuun loppuun yo- ja koulukiireitä, joten ei olla oikein ehditty postaamaan! Ja oi, kiitos samoin! :---)

    VastaaPoista
  12. eiii älä leikkaa noita hiuksia, ei voi ku kateellisena kattoo miten jollain kasvaa niin nopeasti hiukset... oma reuhka ei tunnu saavan yhden yhtä senttiä lisää :(

    VastaaPoista
  13. minkalaisii fiiliksii sulla on tosta yksin asumisesta ? asuuko sun vanhemmat kuinka kaukana susta ? mulla ois itelläni nimittäin muutto ens kesänä edessä jo näin 15 vuotiaana ja vanhemmat tulee olemaan todella pitkän matkanpäässä ! ois kiva kuulla noita sun kokemuksia, mua jännittää nimittäin tosi paljo miten tuun pärjäämään haha :)

    VastaaPoista
  14. Anonyymi: No joo, oon miettiny taas vähän tarkemmin, ja tuskinpa mä näitä kunnolla pätkäsen ainakaan ellei mee kovin huonoon kuntoon :D Kun tuntuu että pitäis just arvostaa sitä että mulla on näinkin hyvää tukkaa! Höh, kunpa mä voisin lahjottaa sulle vähän kasvuvoimaa! :(

    Anonyymi: Yksin asuminen on loppupeleissä ihan jees! Aluksi sitä odotti, sitten kun muutti niin pelotti ja lopulta siihen kai tottui. Välillä on edelleen vähän yksinäistä, kun kaverit asuu sen verran kaukana eikä mulla käy oikein kukaan muukaan kylässä. Ruoanlaitosta oon tykännyt paljon (tosin viime aikoina sille on ollut turhan vähän aikaa!) mutta sen sijaan imuroimista välttelen viimeiseen asti... Harrastukset tai vaikka lenkkeily tuo jotain rutiinia iltapäiviinkin, niin ei tule vaan nyhjättyä kotinurkissa!

    En oo asunu kotikotona viiteen vuoteen vaan perhekodissa, joten tohon vanhempikysymykseen on vähän vaikea vastata. Mulla on kuitenkin aikuisia joilta voin tarvittaessa pyytää apua, mikä on kiva juttu! Mutta siis koti-ikävää ei oo oikeestaan ollut, lähinnä sellasta yleistä "oispa mulla vanhempi, jolle soittaa"-ikävää jos on yksinäistä. :D Ja uskon että pärjäät, onnea tulevaan! Aika nopeesti siihen sitten tottuu :)

    VastaaPoista
  15. voitteko postata.................. -.-

    VastaaPoista
  16. postatkaa useemmin pliiiiiis! :(

    VastaaPoista
  17. Anonyymi ja elinaaaa94: juu, kirjotukset ja koeviikko on tänään paketissa niin nyt voin luvata jo vähän useemmin postauksia! pahoittelut pitkästä tauosta :(

    VastaaPoista